Mail og vigtige IT-sider at kende til

Du får din egen mail

Alle ansatte har sin egen Outlook mail- og kalenderkonto. Via din Outlook mail vil du løbende modtage informationer og nyhedsbreve. Det forventes af ledelsen, at man tjekker sin mail hver gang man er i vagt.

Du kan tilgå din mail når du er logget på en computer på sygehuset.

Du kan også tilgå din mail hjemmefra/fra en anden computer. For at få adgang til din mail, skal du kontakte din nærmeste leder og bede om at tilgå din mail hjemmefra via webmail. Det kræver nemlig, at du oprettes til adgangen. Når du har adgang, kan du tilgå webmail via dette link.

Det er ikke tilladt at installere en Region Syddanmark mailkonto og -kalender på en privat telefon eller tablet.

IT Hjemmearbejdsplads:

Skal du arbejde hjemmefra eller andetsteds, og have adgang til regionens netværk, skal du have tildelt en VPN-adgang. VPN-adgang giver dig en sikker og krypteret adgang til at logge på regionens netværk. For at kunne anvende VPN skal du have tildelt adgang af din leder.

IT-afdelingen har udarbejdet en let guide til hvordan man opretter forbindelse via VPN, som findes her.

Filmen herunder beskriver hvordan du opretholder IT-sikkerheden når du arbejder hjemmefra eller andetsteds.

Intranet

På sygehusets intranet kan du finde information, som er relevant for dig som ansat. Her kan du blive opdateret på lokale nyheder, orientere dig om IT-driftsstatus og finde genveje til de mest anvendte sider herunder Infonet, IT-portalen, outlook, kantinemenu osv. På intranettet kan du bl.a.:

  • oprette dine egne genveje via ”Mine links”
  • tilpasse dine nyhedskanaler i ”Opslag jeg følger”
  • finde frem til kollegers kontaktinformationer via funktionen ”Find kollega”, hvor du kan søge på f.eks. navn, telefonnummer, afdeling, titel og emneord.

Du har selv et ansvar for løbende at holde dig opdateret om nyheder på intranettet, og vi vil gerne opfordre dig til, at du som en del af din introduktion bruger tid på at navigere rundt på intranettet, så du lærer siderne at kende. Husk også at opdatere din profil på “Min side”. Det gør det lettere for dine kolleger at finde frem til dig.

Adgang til intranettet kan kun ske fra computere, der har adgang til det interne netværk på sygehuset.

Infonet

InfoNet er det elektroniske dokumentstyringssystem, der rummer de politikker, retningslinjer og instrukser, der gælder for dit speciale, dit sygehus eller hele Region Syddanmark. Infonettet tilgås via Intranettet, når du er på sygehusets matrikler.

IT-portalen

IT portalen tilgår du via Intranettet under genveje. Her indberetter du fejl hvis du oplever noget IT ikke virker som forventet.

Det er også her du bestiller adgange, teknisk IT-udstyr eller services.

IT servicedesk

Det er naturligvis stadig muligt, at ringe til IT afdelingen på lokal 791 82061.

NyKode

Det er vigtigt at kende til NyKode, som du finder på forsiden af Intranettet under genveje – den bruger du hvis du eller din kollega skal ændre kodeord.

Medusa

Medusa er en apparaturportal, hvor medarbejdere kan kontakte Teknisk afdeling, medicoteknisk afdeling og Logistik & Service.

I Medusa kan medarbejdere bestille service på medicoteknisk og teknisk apparatur og få et komplet overblik over afdelingens apparatur. Derudover kan der rekvireres service af håndværksmæssig karakter fx. elektriker, snedker, vvs, maler o.lign. ved at oprette en rekvisition hos Teknisk afdeling.

For at logge ind i Medusa skal du kun bruge din afdelings brugernavn. Det finder du ved at klikke på hhv. Esbjerg, Grindsted eller Brørup her. Der kræves ingen adgangskode.

IT-systemer i dit arbejde som kliniker med patientkontakt

ESA = Effektiv System adgang

ESA er dit eget personlige skrivebord, som du trækker rundt på din færden i din arbejdsdag. For hver gang du logger på en ESA-pc, vil dit skrivebord være, som da du forlod det, selvom du har skiftet computer.

EPJ Syd

EPJ Syd er vores elektroniske patientjournal, hvor alt plejedata fra alle faggrupper og områder samles et sted. Formålet med at samle alle relevante informationer et sted er blandt andet at skabe overblik, højne kvalitetsniveau og en større patientsikkerhed. Derfor er det vigtigt at man dokumenterer i de fastlagte skabeloner. For at logge ind på EPJ skal du bruge din personlige mail samt adgangskode. 

Cetrea

Cetrea Emergency er et system der giver et realtids-overblik over alle arbejdsprocesser og patientforløb i de kliniske afdelinger og på tværs af hele hospitalet. 

Systemet skaber overblik, understøtter koordinering, triager og kommunikation på tværs af lokationer.

Præhospital Patientjournal (PPJ)

Præhospital patientjournal sikrer en uafbrudt informationsstrøm der dækker hele det præhospitale patientforløb fra skadesteder til modtagelsen og indlæggelsen på sygehuset. Det er et elektronisk system med patientoplysninger, herunder hvad der er sket med patienten, de vitale værdier, data om patientens tilstand, hvornår patienten ankommer til sygehuset osv.

Der er både patienter som skal modtages på en akutstue eller modtages i et team som figurerer i PPJ.

Alt sundhedsfaglig personale kan logge sig ind på PPJ.